Ummi Maryam



Saya masih ingat lagi masa kat Kolej Zainab al Ghazali, housemate saya Jarin Fatima memang selalu bawa Boori/ Poori ni masa weekend. sedap tapi susah nak cari kedai mamak yang buat roti ni. so last-last kenalah belajar buat sendiri. roti ni sedap dimakan denga kuah kari atau dhal.
For starters memang susah nak buat roti tu betul-betul bulat. saya paham sebab selama saya buat roti saya pun bentuknya tak pandai bulat bulat...hehe.. asal boleh makan ya...

Bahan-bahan
2 cawan Tepung Atta
1 sudu kecil garam
1/2 cawan minyak masak
air masak secukupnya

Cara memasak
1. gaulkan tepung atta dan garam
2. masukkan minyak dan gaulkan
3. masukkan air masak sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh lembut
4. masukkan ke dalam freezer selama 15 minit supaya senang digelek dan tidak melekit.






1. Untuk mendapatkan roti yang bulat, mula-mula gelek doh sebesar bola ping pong secara outwards



2. ini doh yg digelek secara outwards tadi. bila doh tu dah jadi memanjang, alih doh supaya ianya melintang


3. sekarang gelek roti tu secara outwards lagi sampai dapat bentuk yang agak bulat. kalau tak dapat pun takpe... asal boleh makan


4. Masa menggoreng pastikan minyak cukup untuk menenggelamkan roti. tekan bahagian tengah roti supaya udara dapat masuk dalam roti, baru cantik.

Labels: edit post
0 Responses